19.3.09

Mörkrädd

När jag var liten hände det ibland att jag hörde ljuden från roslagsbanans tåghjul eka, över flera kilometer, in i mitt sovrum.
Det hände när jag inte kunde sova, när jag var så liten, att jag inte visste vad det var jag hörde.
För mitt inre öga såg jag en silversvart riddare på en silversvart häst. Tillsammans tornade de sig fyra våningar över radhusen som sov under dem.
Han red ned för vår långa gata, med draget svärd, på väg mot vårt hus.
Och hovarna dundrade i takt med slagen från tåghjulen.

2 kommentarer:

Foad sa...

det påminner om en dröm/berättelse jag bär på, om en kung och en drottning och konstant maktkamp över kullar och städer och berg, i våra drömmar och genom vår verklighet. jag gillar det.

Anonym sa...

Usch - nu kommer jag drömma om det där.. tack! ;)