28.5.09

Dagens Arg

En sak som stör mig otroligt mycket, är när mitt liv och min tid blir lidande på grund av andra människors dumhet. Jag ska nu redogöra för två skitbra exempel på det. De är snarlika, men ändå två vitt skilda saker. Det ena, som kan göra mig helt galen, är när -särskilt tjejer - går på bussen och ställer ner väskan på första sätet och börjar leta sitt busskort. Det är väl ok om personen i fråga har sprungit till bussen och nästan exakt missat den, men inte när jag VET att hon/han haft otalet minuter på sig att leta upp busskortet när de stod vid HÅLLPLATSEN! Hur svårt kan det vara? Istället för att leta upp kortet innan de går på bussen så står de som fån och stirrar tomt i åtta minuter, för att sen förhala hela startprocessen då de flesta busschaufförer dessutom vägrar köra iväg innan de sett allas färdmedel. Typ som att de bara väntar på dagen då de får slänga av någon med orden "med mig åker du i alla fall ingenstans idag!" Jävla horor.

Och sen den andra grejen, som sagt snarlik. Folk som, i jätteköer på mataffärerna, väntar tills kassörskan har sagt vad matvarukalaset kommer gå på. DÅ stånkar de mödosamt fram plånboken som alltid ligger sämst jävla till, och letar efter kortet i fyra veckor. Ofta är det även gärna så att de har glömt koden eller något liknande snillrikt, så de måste stå och testslå lite olika koder i luften tio centimeter ovanför knappsatsen på kortläsaren. I såna här lägen kokar verkligen mitt blod. Chansen är ju verkligen lika med NOLL att de låter bli att ta fram busskort/bankkort för att de tror att det ska funka utan, om det är något alla borde veta så är det att det GÅR inte att åka buss/handla mat utan likvida medel. Åh jag blir arg bara jag tänker på det.

Deras jävla dumhet ska behöva färga av sig på oss, som vet hur man effektiviserar! Om jag vet att jag ska handla mat på onsdagen har jag fan bankkortet i handen på söndag kväll, jag slår in koden på kortläsaren innan kassörskan har blippat första varan. BUSSKORTET HAR JAG I FICKAN OMG! Se och lär säger jag bara, se och jävla lär.

I övrigt har det varit en asbra vecka!
Puss och kram bloggen.

1 kommentar:

Mikael Almgren sa...

Fy fan vad bra inlägg. Själv så bidrar jag till vardagseffektiviseringen i matbutiken genom att först dra kortet och slå koden för att sedan packa så många varor jag hinner innan jag går och godkänner beloppet. För övrigt så borde man kunna göra det från början om man vet att man kan leva med att man någon gång glömmer att räkna med t ex panten och därmed helt förstör veckobudgeten.

Det här med att behöva visa upp busskort och remsor för chauffören tycker jag känns så himla mycket 1900-tal. Om de tänker använda den nya tekniken så kan de väl för tusan gå all in och snabba på resorna för oss moderna människor som vill föra vårt samhälles utveckling framåt. Låt alla dörrar på bussen, eller åtminstone de i ändarna, även fungera som påstigningsdörrar, och sätt upp små fina läsare och låt oss ta eget ansvar för vår resa. Skulle sedan någon kontrollant hitta en tjuvåkare, ge kontrollanten ett slipper ut ur fängelset-kort, så att de kan köra några moves ála Mortal Kombat på personen innan de får med sig en liten böteslapp. Förstå känslan att få höra alla övriga passagerare i samstämmig kör utropa FINISH HIM/HER när kontrollanten hittat en plankare. Det är för detta vi måste sträva.