14.2.09

Gubbjävel/Ta en tulipan, för fan/En dag på slottet

Jag såg en butter man i 50-års åldern på teve imorse, han uttalade sig i ämnet "singelkvinnor". Det han sa var:
- Nej det finns inga lyckliga singelkvinnor. Det finns inga lyckliga singlar på samma sätt som det inte finns några lyckliga horor.

Vaa?? Asså, VA?! Inte nog med att påståendet är felaktigt, jämförelsen är dessutom helt off! Där stod han, grå och bakåtsträvande, och kunde uttala sig om att lyckliga singelkvinnor finns det minsann INTE, hur skulle det se ut? En kvinna som klarar sig själv? Nej tacka vet jag 50-talet. Eller?
Jag blev lite upprörd, det var för mycket för mig klockan nio en lördagmorgon. Hela mitt lyckliga singel-jag krampade i protest mot den gifta, medberoende, oförmögen-att-laga-sin-egen-middag-gubbens nutidsignorans.

Så fort framsteg sker inom ett ämne, asså vilket ämne som helst, så kan man hoppa upp och klappa sig på att det ska komma någon härsken karlslok och bara slunga alla framsteg tillbaks till cro-magnonstadie.
-Jasså, så kvinnor är självförsörjande nu för tiden? Jo, så kan det ju vara, men inte fan är de lyckliga! Hö-hö-hö! *gubbskratt*

Sen jämförelsen, inga lyckliga horor? Det är typ... asså ok, jag ska inte sitta här och säga "DET ÄR VÄL SJÄLVKLART ATT DET FINNS LYCKLIGA HOROR", för det kan jag inte veta, men liksom... det är väl självklart att det finns lyckliga horor!

Heh nä, men så kan han inte säga av flera olika anledningar. Dels för att han helt enkelt inte kan veta det, dels därför att det inte har med saken att göra, och sen även till viss del för att det blir dubbelt nedsättande mot kvinnor.
Först påstår han indirekt att en kvinna inte kan vara lycklig utan en man, sen fortsätter han genom att insinuera att en kvinna som säljer sin kropp till män SJÄLVKLART gör detta mot sin vilja och är på grund av det inte lycklig. Det blir lite utav en tautologi i den meningen att en kvinna kan inte vara lycklig om hon är singel, en kvinna kan inte vara lycklig om hon horar ut sig - lösningen; en kvinna är bara lycklig om hon är i ett monogamt förhållande.

Det är den långdragna tolkningen i alla fall.
Nu blev jag upprörd! Jag tänkte ägna det här inlägget åt lite bilder och berättelser från idag, men nu har jag fyllt min skrivkvot för dagen så nu blir det inget av med det. Jag ska lägga upp bilderna på bilddagboken iofs, kolla där. Jag har varit med mammarolf på Tulpanens Hus! Tittade på blommor. Sen var vi till Drottningholm och promenerade utanför slottet. En bra dag alltså! Nu ska jag chilla i sängen igen. Det är bra grejer!

1 kommentar:

Malin Florhage sa...

Haha ska vi slå honom? :P