9.9.09

La Roma etc

Som bekant för vissa har mamma och jag just varit i Rom! Här kommer några, av många bilder från denna vistelse.

Jag inleder med mamma. Här sitter hon och sminkar sig inför kvällens utgång, bara några timmar tidigare hade vi anlänt till - samt promenerat genom Rom.


Det som föjde på denna sminkning var en promenad till Fontana di Trevi, högst spektakulär upplevelse då vi promenerade några trånga gränder, och helt plötsligt kom ut på ett stort torg där detta visade sig;


Sedan ett hopp i tiden till dag två(2). Här är mamma och jag i Vatikanen framför Petruskyrkan!


Här är ett nytt hopp i tiden, till dag tre(3). Mamma och jag promenerade otroligt mycket, ungefär nio(9) timmar om dagen faktiskt. På en av dessa promenader då vi var påväg till Orto Botanico hittade vi denna gata. Väldigt roligt, då mamma heter Christina, och "Largo Christina di Svezia" betyder "Breda Christina av Sverige". Det kan ju tyckas elakt, men "breda" delen betyder typ torg. Alltså helt klart ett torg i min mammas ära.


Detta är en gata mer i min stil - "Panik-gatan"


I övrigt symboliserar den här bilden Rom ganska bra, i alla fall i min mening. Mycket kultur och mycket nutid. Sånahär små shrines fanns lite överallt, på husväggar och i murar etc. Typ tre-fyra meter ovanför gatan kunde det stå en Maria-staty insprängd i väggen, med brinnande ljus och färska blommor. Och självklart i direkt proximitet mycket graffiti och klotter över lag.


Här kommer en illa fotad turistbild igen, mamma och jag framför Colosseum!


Och här en bild på bara Colosseum, dock ej hela. Här kan man även smutta på en förevisning av hur bra väder vi hade! "Inte ett moln- så långt ögat kan nå!", som en svensk skald så väl uttryckte det.


Och sjäääälvklart - When in Rome! Det blev mycket av den här varan;


Och mycket fniss och promenerande.


Här kommer ett av våra landmärken, Kattlådan. Egentligen heter stället Area Sacra, det är ett cok gammalt tempel. Vi lärde oss hitta i Rom dels på grund av detta stället, varje gång vi såg det visste vi att vi var nära vårt hotell. Vi började kalla stället Heliga Kattlådan, sen bara Kattlådan. Förklaring följer, men såhär såg det ut;


Anledningen till att det av oss fick namnet Kattlådan är att det var ett boende för straycats. 350 herrelösa katter softade runt nere i denna gamla lämning, fick mat varje dag och hade det sjukt soft. Ungefär såhär såg de ut;


Fett roligt. I övrigt hade mamma och jag ganska roliga öknamn på våra landmärken. Till exempel Kattlådan(som sagt), Pinnen, Pantonen och en rolig sak till jag ej minns. Men här är pantonen iaf, även kallad Pantheon;


All in all var den en sjukt soft resa. Vi hade ett stabilt umgänge, mamma och jag, åt god mat, softade soft softhet, samt promenerade långa kulturella promenader. Riktigt nice.

I övrigt har jag gjort två tatueringar denna vecka. I måndags gaddade jag chefens farsa(andra gången på en vecka), och idag gaddade jag Gurra. En vansinnigt sympatisk snäll snygg karl. Jag var riktigt peppad inför detta och han blev jättenöjd, jag fick många härliga kindpussar och kramar som tack. För att fira den lyckade gaddningen gick jag, efter jobbet, till min goda fina vän Acke på Friday's för att diskutera hans stundande tatuering samt dricka några goda drinkar. Detta slutade med ett enkelt firande av Ackes födelsedag på Friday's uteservering. En riiiiiktigt fin torsdag. Om 12 timmar ska jag jobba på J&B, även detta ser jag fram emot som fan. Klockan är tre och allt är väl. Puss å kram bloggen!

2 kommentarer:

Malin Florhage sa...

Va fina ni är du och mamsen =)

Mikael Almgren sa...

Pantheonen var ju som helt störd!