15.8.09

Svinfluensan

(Angående Svininfluensan och dess spridning)
Saxat från en sjukdomsvetenskaplig bok jag läser nu;
"Mycket som rör utbrottet av Spanska Sjukan 1918 förstår man dåligt eller inte alls. Ett mysterium är hur den bröt ut så plötsligt, överallt, på ställen som skiljs åt av oceaner, bergskedjor eller andra jordiska hinder. Ett virus kan inte överleva mer än några timmar utanför en värdkropp. Hur kunde det då dyka upp i Madrid, Bombay och Philadelphia samma vecka?
Det troliga svaret är att det smittade via och spreds utav människor som hade endast svaga eller inga symptom alls. Även vid normala utbrott har omkring tio procent av människorna i en given population influensan utan att vara medvetna om det eftersom de inte upplever några sjukdomstecken. Och eftersom de är ute och rör sig brukar de vara de främsta spridarna av sjukdomen."

Sjukdomsförloppet för svininfluensan;
1-3 dagar- Inkubationstid; trötthet och/eller frossa. Inga övriga sjukdomstecken.
3 dagar - Påtaglig frossa, temperaturen ökar, musklerna värker, torrhosta.
4 dagar - Kroppstemperaturen stiger; hög feber, trötthet, dålig aptit.
5-6 dagar - Aptiten återvänder
6-7 dagar - Tillfrisknande, tröttheten kan hänga kvar i flera veckor efter att huvudsymptomen minskat eller helt försvunnit.

Svininfluensan är ett virus, dvs du kanske har den och sprider den just nu fast du inte vet om det. Om jag vore orolig av mig skulle jag tro att jag är en sån latent smittkälla, den senaste veckan har jag varit vansinnestrött samt oerhört frusen. Idag och igår har jag varit snuvig. Nån som vill hänga? :)

2 kommentarer:

bexiboo sa...

Mina vänner fick det i bangladesh.. Och jag undrar om inte jag hade en svag fläng av det innan vi åkte :(

Malin Florhage sa...

"Om jag vore orolig av mig skulle jag tro att jag är en sån latent smittkälla"

Du ÄR orolig av dig :P